Sunday, July 21, 2013

mana mau raya kali ni?

selamat berpuasa. semoga puasa kali nie memberi lebih rahmat kepada kita semua. wa bukannya sibuk sangat sampai dah lama tak tulis blog. yang jelas wa malas. malas nak tulis blog. idea merapu wa memang sendat nak tuleh kat sini. banyak sangat benda2 yang berlaku. dari perang dingin sampai la ke perkara hot mengehot.
wa mulakan coretan baru dengan mood puasa dan raya. tahun ni raya kat kedah. (jika allah izinkan). wa tak nak jadi lagi macam tahun 2010. wa raya kedah, pompuan wa raya pahang. masing2 ada hak dan hujah masing2. x de masalah. lu arang ada berani. wa? wa buat sungguh..

pompuan dengan anak2 raya kat pahang

wa bergaya raya dengan anak lelaki wa di kedah

dah berumur ni wa dah tak kisah raya kat mana. wa tak perlu lagi jaga hati wa. wa tak perlu ikut kehendak raya wa. yang penting wa nak jaga hati mak wa yang tengah sakit dan jaga hati abah wa yang setia menjaga emak wa.
wa bukan ustaz, tapi wa tahu dan wa wajib ikut ini.

"dan Tuhanmu telah memerintahkan kepada manusia janganlah kamu beribadah melainkan kepadanya dan hendaklah berbuat baik kepada kedua ibu bapa dengan sebaik-baiknya .... dan jika salah satu daripada kedua-dua atau kedua-duanya telah berusia lanjut disisimu maka janganlah katakan kepada kedua-dua 'ah' dan janganlah kamu membentak keduanya " [ Al-Isra : 23]

"dan katakanlah kepada kedua-duanya perkataan yang mulia dan rendahkanlah dirimu terhadap kedua-dua dengan penuh kasih sayang . dan katakanlah, "wahai Tuhanku sayangilah kedua sebagaimana kedua-dua menyayangiku di waktu kecil " [ Al-Isra : 24]
 
so, pilihan di tangan kita untuk raya kali ini. tak payah gaduh-gaduh..

Saturday, April 13, 2013

moh ngundi weeehhh...

masa ni dah masuk musim demam PRU. wa pun sama demam PRU. tapi untuk demam ni wa tak nak makan ubat. wa tak nak sembuh awal-awal. wa nak demam ni lama-lama. wa suka demam ni.

wa suka tengok parti2 dok kempen. makin kreatif. ada yang buat replika kapal selam, kereta kebal, jet, wau dan banyak lagi.

wa ingat lagi masa wa darjah 4 dulu. bapak menakan pupu wa pak ngah mat khiaq jadi calon DUN tg dawai. wa la salah sorang tukang tampal poster kat tiang2 letrik. masa tu pak ngah mat khiaq lawan mak su bie. anak mak su bie dengan anak pak ngah mat khiaq dok dalam satu kelas, darjah 6 sk batu hampar. cuba hampa bayangkan.. bestkan mak bapak depa jadi calon. ada kengkawan sokong 'sebelah kanan'. ada jugak kengkawan sokong 'sebelah kiri'. wa sokong pak ngah mat khiaq laaa...

1999, DUN tg dawai, Parlimen Merbok. wa boleh pi ngundi dah. wa ada calon sendiri untuk pangkah. wa pangkah laaa...

sejak wa kerja kat pahang ni, wa terus tukar alamat. dan ini kali ke 3 wa akan undi di sini...


selamat mengundi, pilih calon yang berwibawa. walau apa pun pilihan kita. negara kita tetap malaysia. jadilah warga yang bertanggungjawab !!