Monday, September 28, 2009

raya 2009

wa nak balik ke dunia realiti. syawal 1430. tahun 2009. raya tahun ni pak abid, abah wa bukan main suka lagi. anak menantu cucu-cucu semua balik kampung. wa dengan adik-adik wa dah pakat nak raya di tempoyak, kampung wa. perancangan strategik lancar. berjalan seperti yang dirancang.
adik pompuan wa memang dah duduk di tempoyak. dah nak beranak. beranak sulung. mak wa dah tak bagi dia pi mana-mana. duduk tempoyak, senang nak jaga. laki dia pun ikut jer... dia dah pakat dengan kamal adik wa yang duduk kelantan nak jamu satey hari raya tahun ni. nak buat kelainan sikit. wa tak masuk share. wa tak dak duit. kerajaan tak bagi duit raya kat wa. depa dua tak pa la... najib bagi duit raya RM500.00 sorang. wa cakap.. wa jadi tukang bakar dengan tukang makan jadi la...
bukan main dasyat kamal bakar satey

wa (baju oren) tenggek dalam gambar jer tuhh...

laki yati nak buat ketupat nasi. wa suka. wa suka makan jer. wa nak balut tak tau. dulu wa cuba balut. terbalut pulak tangan wa. lepas tu wa tak balut lagi. ni kali pertama dia beraya dengan keluarga wa. wa tengok dia heppy jer...

tiga menantu pompuan mak joyah... tak dapat raya kat kampung sendiri... he he

wa bertolak dari pahang khamis malam jumaat. dua hari lagi nak raya. jumpa jer R&R wa berhenti.... pekena kopi, buang ngantuk. jumpa lagi R&R wa sahur pulak. subuh jumaat baru wa sampai. soronoknya wa bila sampai tempoyak. selang 3 4 jam kamal sampai dari kelantan. adik wa sudin bertolak malam sabtu dari kl. dia ustaz kat jakim. tukang islamkan orang.

pagi tu wa bersihkan rumah apa yang patut. wa touch up cat kat dinding luar keliling rumah. biar nampak berseri. esok dah nak raya. mula-mula memang semangat. akhirnya dah jadi taik ayam... panas-panas taik ayam. walau bagaimanapun, wa teruskan juga. cat hingga habis. nasib baik sudin tolong wa.

petang raya dan malam raya adik beradik wa mula bakar satey. esok panaskan jer kalau orang mai rumah. tak kan esok pakai cantik-cantik nak bakar satey pulak. apa kelass...
rumah abah wa memang sibuk. meriah nak sambut raya. anak menantu tolong siapkan persiapan raya setakat termampu. biar wa tunjukkan gambar-gambar raya. biar gambar yang ceritakan.

family wa bergambar pagi raya

wa sekeluarga... asyik asyik tema biru...

keluarga kamal... debab betul anak menakan wa...

adik wa... yati dengan laki dia..

pengantin baru... suden.

pagi raya sebelum wa pi masjid, wa ambil gambar kenangan. wa kumpul ahli keluarga wa. wa tangkap elok-elok. wa sampai masjid orang dah ramai. wa duduk dengan anak wa amirul. tapi wa panggil dia ayon jer. ayon batuk-batuk. ayun terlena dengar khutbah. wa resah. wa tahu ayon tak sihat. malam tadi dia cakap dia nak demam. wa suruh dia tunggu sampai habis khutbah. dia masih ok.

lepas khutbah, wa bawa dia pi kubur tok wa. tok wan yang hantar wa pi tadika kecik-kecik dulu. abah wa baca tahlil. balik rumah, ayon nampak sihat. wa bagi dia pi rumah sebelah. rumah pak teh. adik ayah wa.

anak soleh sentiasa mendoakan kesejahteraan ibubapanya... kubur tok wan

ayon... tak sihat. sebelum pi hospital.

sampai zohor ayon tak balik-balik. wa resah. wa pi tengok. ya allah... ayon tidor. badan panas. nafas tak berapa lepas. cepat-cepat wa bawa pi hospital sungai petani. kamal dah pesan... sampai unit kecemasan... buat-buat kalut, bagi nampak teruk. wa ikut plan kamal. sampai saja wa cempung ayon ke tempat daftar.

puihh... helah wa tak menjadi. wa tengok orang lain lagi teruk. ada yang patah gigi. ada yang xcden.. macam-macam lah. dekat 2 jam baru doktor panggil ayon. kena sedut gas kat hidung. dua sesi baru ok. cucuk 2 jarum kat tangan. kesian kat ayon. raya ni wa kat hospital lagi...

raya kedua? esok-esok la wa cerita...
pokcikket : kalau wa rajin wa cerita kisah lampau... ada mood wa cerita kisah terkini.

2 comments:

  1. skit sangat gambaq. xleh nak fell raya...

    ReplyDelete
  2. tunggu... nanti pokcik bubuh yang lain pulak. bukan boleh tunjuk banyak-banyak.. hahaha

    ReplyDelete