Saturday, October 17, 2009

tok melah lagi...

wa main-main dengan kak iloh bawah rumah tokwan. wa tengok ikut tingkap belakang dapur. tokwan tak dak kat umah. pi masjid agaknya. naik honda cub c50 dia laa...

tok melah (tok) tengah masak. tah la tok masak apa. macam sedap jer bau kat belakang dapur. wa tengok tok tiup api guna serombong besi. sekali tok tiup... sekali bara api menyala. tok tiup lagi. bara api menyala lagi besar.

hari tu tok pernah suruh wa tiup api sampai menyala. tok tunjuk cara. tiup pelan-pelan. "pedo-pedo" kata tok. tok bagi serombong besi kat wa. wa tiup. tiup pedo-pedo... phuuhhhh!!!.... tiup lagi.. phhhhuuuuuuuhhh!!.. wa sengaja tiup kuat. nak tengok api cepat besar. lain pulak yang jadi. habis abu terbang. ada abu yang terbang masuk periuk nasi tok. tok marah-marah wa sebab tak ikut cakap tok.

wa kecik lagi. hati naluri wa hanya main, makan, tidoq jer. wa malas sangat kalau ada orang suruh wa buat itu ini. wa baru jer masuk sekolah masa tu. di belakang dapur, wa langkah pelah-pelan. takut tok nampak. takut tok tahu wa ada di belakang. kalau tok nampak, tok mesti panggil wa. wa takut tok panggil.

wa bukan takut kat tok. tapi wa takut kerja "berat" yang tok selalu suruh wa buat. kerja cabut uban tok. ini yang wa malas ni. selalu sangat wa kena. kalau wa tak kena... kak iloh yang kena.

sesekali bila wa pi umah tokwan mesti wa kena punya. itu laaa... ini laa... hishhh rimas wa. wa tak bebas main brooo.

biasanya, wa akan main rumah kak iloh. belakang rumah tokwan. biar tok tak nampak. bila mak lang marah sebab wa bising wa beralih pulak tempat lain. tempat paling sesuai... bawah rumah tok la. bawa rumah tok ada lesung pijak. benda tu wa main hentak-hentak. bila sekali hentak... tummm! tok sedar... tok tahu wa dengan kak iloh ada bawah. kantoi... tok panggil naik atas rumah.

naik atas rumah tok suruh ambil bantal. bukan suruh wa tidur. tok yang nak tidur. wa macam biasa la... kena cabut uban tok. kak iloh kena lipat kain tok. habis lipat kain, kak iloh tolong wa cabut uban tok.

rambut tok hitam pekat. tapi tok suruh wa dengan kok iloh cari uban. jari wa mana la boleh buat kerja macam tu. jari wa tak biasa buat kerja-kerja "motor halus" ni. kerja cabut uban ni kerja motor halus. apa pun, biasanya wa dapat cabut dalam lima helai macam tu.

sekejap pula tok tekan-tekan kepala tok. taktik yang wa dah tahu.... suruh picit kepala la pulak. wa picit... kalau wa geram wa picit kuat sikit. tok jerit... padan muka tok hahaha..

kalau tok suruh pijak kaki lenguh tok, wa pijak kuat-kuat. biar tok tak suruh pijak lagi lain kali. wa pijak sebelah. kak iloh pijak sebelah. itu lah rutin kerja wa dengan kak iloh kalau kat rumah tok.

bila wa masuk sekolah menengah. tok dah tak suruh wa cabut uban tok lagi. uban tok lebih banyak dari rambut hitam. kalau dulu nak cari uban pun susah. sekarang jangan... mau botak kepala tok kalau tok suruh wa cabut semua uban tok.

tahun-tahun akhir sebelum kematian tok. wa dah kawin. sesekali wa balik ke kedah masa cuti sekolah wa melawat tok. tok peluk wa. peluk rindu dan peluk kasih sayang. tok antara orang yang paling gembira bila wa perkenalkan nick untuk dijadikan isteri wa.

semoga tok senang di 'sana' menemui maha pencipta. amin.


pokcikket : gambar wa dengan tok melah masa wa tak masuk sekolah lagi.

No comments:

Post a Comment