Wednesday, September 09, 2009

mercun bulan puasa

sempena bulan posa ni wa skip wa punya cerita. wa tangguh dulu cerita tentang kelas wa. malam-malam kat umah wa la ni dah berdentam dentum bunyi mercun. wa tak tau la depa ni dapat mana. ni mesti pasaran gelap ni. wa teringat la pulak macam mana seronoknya main mercun masa kecik dulu.

wa darjah lima gitulah. adik wa darjah tiga. wa dengan adik wa kamal selalu pi kedai anam. kadang-kadang kami pi kedai agung. sumber mercun wa kat sana. cina agung dah tua tapi sampai hari ni dia masih sihat. agung tetap berniaga macam dulu. kedai dia macam tu lah jugak. tak berubah.

abah wa dah pesan. duit sekolah jangan beli mercun. wa manalah ada sumber pendapatan lain. duit sekolah tu je la pendapatan wa. wa punya pendapatan harian cuma tiga kupang jer. bulan posa wa kena simpan. jadi terpaksalah wa pikir cara lain untuk main mercun.

wa atur dua strategi penting untuk wa dapat main mercun.

strategi 1. wa memang berani bakar mercun. jadi wa akan tolong bakarkan sumbu mercun kawan-kawan wa yang penakut. wa cakap kat dia wa tak main mercun dia. wa cuma tolong dia bakar sumbu jer. dia kata ok. wa bakar la.

strategi 2. wa dengan adik wa atur strategi di kedai agung dan kedai anam. adik wa pilih-pilih maggi me. wa pulak pilih-pilih mercun untuk wa songlap dalam spender wa. spender?!!... fuhh... tobat wa tak buat dah. risiko baiii... kepala otak wa darjah lima masa tu setakat tu jer boleh fikir. tempat lain wa tak berani taruk. takut anam peksa wa nanti... mampus wa.

selalunya wa ambek mercun lada. mercun lada boleh rungkai-rungkai. tak payahlah bakar satu papan. bakar satu satu lagi save. boleh bakar banyak kali. nak bunyi kuat, wa selalu bakar dan buangkan dalam tong deram. wahhh... berdengung baii...

bagi wa... biarlah wa ambek mercun tu kat kedai. wa takkan bakar mercun dari duit mak abah wa. sempatlah dua tiga kali wa "pau" mercun kat kedai-kedai tu. nasib baik wa tak pernah kantoi.

pokcikket: wa memang salah. jangan ikut wa yang nakal ni. tobat tak buat dah.
anam nanti wa bayaq balik lu punya mercun..

No comments:

Post a Comment