Wednesday, January 13, 2010

pisang 'bogel'..

petang.. waktu wa sekolah dulu. mak wa buat pisang goreng. mak wa baru jer angkat pisang goreng dari kuali. wa tengok montel-montel pisang yang mak wa goreng. tepung rangup kembang kembung mak wa buat. mak wa ada campuran resepi sendiri. yang wa tahu..tepung gandum dia campur tepung beras. campuran benda lain, itu yang wa tak tahu tu!.

wa minat sangat pisang goreng. tapi bukan semua… wa cuma minat kulit tepung pisang goreng jer. ada orang kata kulit.. ada orang kata kerak. sama jer tu.. rangup.. rangup..



wa siat-siat kulit tepung pisang goreng. mula-mula sebijik… lepas tu sebijik lagi… lepas tu berbijik-bijik wa siat. mak wa marah-marah. wa buat dengar-dengar tak dengar jer. bengang mak wa kat wa.

abah wa? dah lama dia perhati perangai tak senonoh wa ni. masa abah wa nak makan.. selalu dia jumpa ‘pisang bogel’ wa. wa makan kulit tepung jer. pisang wa tinggal dalam pinggan.

abah wa ada plan. abah keluar ikut pintu belakang rumah wa. abah bawa parang. wa tengok abah masuk semak. tebang-tebang batang pokok cenderai. abah potong-potong batang tu dalam sejengkal. lepas siat kulit batang cenderai.. abah basuh dan bagi kat wa.

“hang ambek ni… pi celup tepung… pas tu pi goreng. hang makan tepung goreng tu. lepas habis… hang pi celup tepung goreng sekali lagi. tak payah ambek kulit pisang goreng ni.!”

hahaha… hari ni wa kena beb. wa sengeh jer… hihihi…

No comments:

Post a Comment