Monday, September 14, 2009

pak ndak man kawen

bila wa tengok jer gambar ni... wa rasa masa cepat betul berlalu. masa ni nak kenduri pak ndak wa. alaaa... yang wa cerita hari tu la. yang selalu panggil wa babu tu. haa ! dia lah yang kawen. dia kawen dengan orang dekat jer. orang merbok jer.


ini tahun 1982 kalau tak salah wa. wa 6 tahun. tahun yang wa lari dari tadika. esok kenduri. masa ni mana ada lagi kamera kat tempoyak, kampung tokwan wa. pak teh wa sorang jer yang ada kamera. kamera yashica besaq. kira canggeh laa...

wahhh... barang hantaran dulu-dulu memang pelik. wa ingat lagi mak cik wa steplerkan "coklat snap". susun-susun jadi mahkota. mak su wa pulak isi gula dalam perut "arnab. arnab yang dibuat dari span. warna biru. bila gula penuh, dia jahit perut arnab. buah mangga span pun dia sumbat gula jugak.

wa memang tunggu sangat hantaran dari pihak sebelah. sebab wa nak sesah. bukan senang nak makan makanan pelik-pelik kalau pak ndak tak kawen.

dalam cucu-cucu tok wan wa. wa cucu ke enam. kiranya masa tu wa duduk ranking tengah-tengah-tengah aaa... bawah pada wa masa tu ada lagi tiga orang. tapi sekarang ni wa jadi cucu senior sebab berceretek lagi cucu tok wan yang baru lahir.

wa seronok sangat dapat tengok-tengok balik gambar wa lama-lama ni. sambil-sambil tuleh blog ni.. wa senyum sorang-sorang...

No comments:

Post a Comment