Wednesday, September 02, 2009

budak tadika..

dulu memang wa takut cikgu. cikgu.. bagi wa macam singa betina yang lapar. mana taknya... geng-geng wa yang masuk tadika awal selalu kata macam tu. depa selalu kena "piat" telinga.

balik dari tadika... wa kumpul kawan-kawan wa. gosip pasal tadika. ada yang kata syoq kat nurul. ada pulak yang intai budak pompuan kat bilik air. geng-geng wa cerita tentang tadika. wa lopong jer sebab wa memang tak pi tadika.

wa memang rapat dengan tokwan wa. dia kurus jer. muka pun dah kedut. maklumlah dah tua. tapi bagi wa... dia memang kuat. pernah satu hari wa tengok dia pikul guni baja. walaupun terkedek-kedek, lepas juga dia angkat baja tu masuk bendang. tokwan hebat!

tokwan suruh sangat wa masuk tadika. tokwan kata nanti wa boleh jadi pandai. wa tak nak! wa sanggup jadi bodoh. wa takut cikgu. tapi tokwan beria sangat nak bawak wa pi tadika merbok lama. pagi-pagi lagi tokwan dah sampai umah wa. dia panggil wa. wa buat tak tahu jer. wa masih kat tempat tidoq. mak wa sound wa suruh bangun cepat. tok wan dah sampai. abah wa pagi-pagi lagi dah pi kerja. sebab tu la tokwan takeover hantar wa ke tadika.

sampai tadika.. wa dah gelabah. wa tenggelam punca. wa tak nak turun 'gerek tua'. wa pegang baju tokwan kuat-kuat. wa dah tekat. kalau tokwan paksa wa.. wa nagis kuat-kuat. biar semua orang tengok. biar tokwan malu besar. wa apa peduli, wa kecik lagi!

air mata wa dah bergenang. tokwan tengok wa. wa tetap macam tadi, wa tak bergerak. tercongok atas gerek tua tok wan. tokwan hilang sabar. dia tarik wa masuk tadika. nampak jer cikgu.. wa terus cabut. terus tinggalkan tokwan. lari dari tadika.

wa nyorok balik perdu pisang. wa sure.. kat situ tokwan mesti tak nampak wa. dari situ wa nampak tokwan cari-cari wa. last2 cikgu dengan tokwan jumpa juga wa..

esoknya.. tok wan datang lagi. nak bawa wa pi tadika. kat tadika yang wa kenai cuma mat arip. anak cikgu majid. dia kecik ja.. dia ok jer. cuma wa yang tak ok kat tadika tu. seminggu ja wa pi tadika. sampailah masuk darjah satu wa masih tak tahu ABC.
alfatihah untuk arwah tokwan wa... tn hj harun bin abu bakar.
inilah satu-satu gambar tok wan yang wa ada.

No comments:

Post a Comment