Tuesday, December 15, 2009

sungai kampung..

baju seluar wa basah-basah. dalam semak pokok getah wa tengok rumah wa. wa nak pastikan betul-betul motor abah wa tak dak kat rumah. motor tak dak maknanya abah pun tak dak jugak kat rumah.

fuh selamat... abah keluar. wa, kamal dengan amet cepat-cepat nyusup bawah rumah wa. amet ambil basikal terus kayuh balik rumah dia. mak wa kat dapur. wa dengan kamal panjat tingkap kayu rumah wa. terus masuk bilik. wa lap-lap badan. tukar baju terus lepak depan tv. mak wa tak perasan.

wa selamat. abah dengan mak wa tak tahu yang wa turun sungai tok lang limah tengahari ni. kalau depa tahu.. siap la wa kena dengan kamal kena libas.

balik cuti baru ni wa sempat ambil gambar tempat wa mandi. saja nak tunjukkan dalam blog ni.


ni wa panggil sungai tok lang. sungai tok lang limah yang lain. dulu dalam. wa main itik-itik kain pelikat dengan kamal dan nizam anak tok lang di sini.

wa memang suka mandi sungai. pernah wa lemas sekali di sungai tok pen dekat sekolah wa. nasib baik masa tu pojon abang najib ada. dia yang tarik wa ke tebing. wa serik kejap. dua tiga minggu lepas tu wa terjun sungai tok pen sekali lagi. tapi kali ni main tepi-tepi jer..

zaman kecik wa memang banyak wa habiskan aktiviti wa dengan mandi sungai. mak abah wa tahu... tapi depa tahu yang wa dengan kamal terjun sungai tok lang limah jer. itu pun abah wa yang perkenalkan sungai tu kat wa. sejak tu.. dua tiga hari sekali wa pi mandi sungai.

kawasan rumah wa memang banyak sungai. sungai yang paling best wa mandi... sungai din dengan tandop. wa pernah kena sergah dengan abah masa mandi kat tandop. tandop memang bahaya. air dalam 16 kaki. masa tu.. orang lain semua dah naik. wa masih dalam sungai tandop. wa plan tak nak pi sembahyang jumaat. last-last wa kantoi. perit wa kena dengan abah hari tu..


ni la tandop. tandop tempat tahan air. sebelah sana dalam. kalau gian wa main sebelah sana. sebelah sini budak-budak kecik jer main. kat sini la wa kena sergah dengan abah wa.

abah selalu marah kalau wa curi-curi mandi sungai. abah takut wa mati lemas. abah bengang sebab wa tak baca buku. abah takut wa gelap masa depan. masa mandi wa belajar macam-macam skill renang. wa memang tak lemas punya... kadang-kadang wa test power renang. kadang-kadang wa test power menyelam. ada yang wa menang. ada yang wa kalah. dengan kamal... wa selalu menang laa..

nakal mandi sungai menyebabkan wa selalu kena marah. mak selalu masuk geng belah wa. mak selalu bela wa. bila wa dah ada anak sekarang ni.. wa pun takut macam mak abah wa jugak. takut anak wa buat wa macam wa buat kat mak abah wa dulu... haru-haru...

hari ni wa malas nak cerita panjang-panjang tentang renang wa. cukup la wa tunjuk gambar kat bawah ni. biar gambar ni yang cerita bagi jelas.

berkat wa mandi sungai dulu. wa tunjuk kat abah wa.. abah tak marah lagi...

No comments:

Post a Comment