Tuesday, May 25, 2010

mintak-mintak laa tak lurus bendul..

kringgg… kringgg… kringgg… tepon buruk wa bunyi masa wa baru habis jaga peksa form 5 pagi tadi. wa tengok skrin hitam putih tepon wa. pompuan wa yang call.

mungkin ada benda penting. kalau tak penting, dia bukannya suka call kacau wa masa kerja. wa pun jawab la…

“haa.. ngapenye?” cehh! wa tercakap pahang pulak. biarlah. kat rumah pun wa cakap pahang jugak dengan dia. kalau wa marah baru terbit loghat kampung wa.

“ni haa… soalan bm karangan ni…”

“haaa.. awat?..” wa pura-pura terkejut. cehh!… dalam pada tu terkeluaq juga loghat kedah wa. tak pa… tak pa... cool beb.. cool pokcikket..

“soalan peksa bm tahun 3 ni tajuknya ceritakan tentang abang saya atau kakak saya. tah la ayon tu boleh buat ke tidak”. ayon tu anak wa yang tahun 3.

ni ha anak-anak wa... gambar lama ni..

wa dah pening kepala. ayon bukannya ada abang. kakak pun tak de. macam mana dia nak cerita tentang abang dan kakak dia. susah jugak ni. wa harap dia boleh ‘meraban’ jer jawab soalan tu. meraban macam wa jawab soalan peksa masa kecik-kecik dulu…

pagi tadi wa dah pesan kat dia. baca soalan baik-baik. baca berulang kali. bila faham baru jawab.

wa cuma takut dia tulis…. “saya tiada abang atau kakak, macam mana saya nak jawab”

harap ayon tu tak la lurus bendul dengan soalan tu. “ya allah… bukakanlah minda anak-anak hamba mu ini untuk menjawab soalan dengan idea yang bagus-bagus. amin”.

Thursday, May 20, 2010

jumpa dah depa: almashoor boy's

minggu ni saja jer wa buka facebook nak cari kawan lama se'almashoor' wa dulu. macam mana nak cari pun wa tak tau. wa hanya ingat nama unik kawan wa "fariq". tu pun sebab kat mashoor dulu memang kami panggil dia fariq. nama kawan-kawan wa yang lain wa kurang ingat. mana tak nya... macam-macam gelaran ada masa tu.

wa tak ingat nama sebenar linggem. budak melayu seberang jaya. jaws, dato', tok cet, naan pun wa tak tau nama sebenar. wa cari mat hassan... tu pun bukan nama sebenar dia jugak. susah la macam ni.

ni masa wa silat di almashoor dulu.. ada masa wa buka cerita nanti..


dengan facebook fariq wa jumpa balik kawan-kawan wa yang wa tak jumpa sejak 1995 dulu. last wa jumpa depa ni masa ambil result spm. wa ada kantoi satu dua subjek. jadi wa ambil keputusan untuk pindah sekolah biasa ambil form 6.

walaupun wa cuma dua tahun di almashoor. banyak kenangan yang boleh wa ingat sampai hari ni. nanti wa akan cuba upload gambaq-gambaq geng mashoor wa dalam facebook wa.

Monday, May 17, 2010

hadiah am dan hadiah khas

memang dah jadi kebiasaan wa ajar anak-anak wa menghargai guru. wa tak nak anak wa lupakan jasa guru. wa tak nak anak-anak wa kurang ajar dengan guru.

setiap tahun masa hari guru macam ni anak-anak wa nak hadiahkan cikgu masing-masing. jadi wa dengan pompuan wa kena la fikirkan barang yang sesuai untuk dijadikan hadiah. wa dengan pompuan wa pun memang dah rancang nak bagi hadiah 'khas' untuk cikgu-cikgu anak wa tahun ni tapi kesuntukan masa sangat. hadiah tahun ni cuma hadiah 'am' sahaja.

hadiah anak-anak wa untuk cikgu tahun ni..

apa hadiah khas? apa hadiah am? hahaha.. hadiah khas ialah hadiah yang ditempah khas untuk hari guru dan yang hadiah am tu... hadiah-hadiah biasa jer la...

tahun lepas wa sempat tempah hadiah khas. habislah dekat dua ratus... tapi apa salahnya kan? pengorbanan guru tak terbalas dengan hadiah yang tidak seberapa tu. hadiah khas ker... hadiah am ker... anak-anak wa memang teruja untuk sampaikan hadiah tersebut dengan ikhlas. harap cikgu-cikgu juga dapat terima hadiah anak-anak wa juga dengan ikhlas.
terima kasih cikgu sebab ajar anak-anak wa...

Friday, May 14, 2010

hadiah hari guru

sedar-sedar dah lebih 10 tahun wa jadi guru. hohoho.. hari guru pun dah dekat. tentu cikgu-cikgu seangkatan dengan wa happy nak sambut hari guru. wa?!.. wa macam biasa jer... tak de apa yang nak dihappykan sangat tentang hari guru. wa sambut biasa-biasa jer. wa cuma ucap hari guru kat rakan-rakan dan pompuan wa jer..

kisah hari guru ni macam-macam. wa ingat lagi masa wa praktikum dulu.. mak aiiihhh... kalau kena dengan hari guru...'bergunu-guni' hadiah anak murid bagi. kena pulak cikgu yang lawa-lawa dan baik hati.. jenuh terima hadiah.

selamat hari guru kat kawan-kawan sn/pjk di mpsah dulu.. lama tak jumpa

hihihi... wa tak pernah pun merasa macam tu. wa bukan kategori cikgu yang wa cakap tadi. wa jadi cikgu bukan wa nak hadiah. wa nak anak murid wa jadi orang baik-baik jer...

ni ha nak cakap tentang hadiah. wa dulu ngajar kat sekolah rendah anak-anak orang asli. seminggu sebelum sambutan hari guru ada cikgu pompuan sekolah wa buat jual-jual hadiah hari guru. omaaaakk aii... laku betul wa tengok. ramai betul wa tengok budak-budak tu tempah hadiah dari dia. anak patung kecik laaa... lolipop laaa... ada jugak buah epal. wa jeling-jeling jugak la tengok nama guru yang disenarai oleh budak-budak tu... hohoho... banyak juga nama wa... syoq jugak.!

time hari guru wa hairan apsal wa tak dapat-dapat hadiah budak-budak tu... wa tak kisah la. wa terima jer apa yang ada.. esoknya wa dapat tahu budak-budak yang tempah hadiah tu rupanya sayang pulak tengok hadiah lawa-lawa. laaaa... gitu pulakkk.. yang tempah buah epal terus jer makan. yang tempah lolipop pun sama jugak. yang tempah anak patung kecik lagi laaaa.. terus jer simpan dalam poket.

hohoho... rupanya bukan wa sorang tak dapat. ramai lagi cikgu lain terkena dengan budak-budak tu.. hahaha... cikgu-cikgu...! kita pikir lah sendiri.

pokcikket: selamat hari guru pada cikgu-cikgu sekolah pokcikket dulu...

Monday, May 10, 2010

seikhlas hadiah dari pokcikket..

seingat wa masa wa darjah 6 cikgu wa tak pernah pun sebut tentang hari ibu. wa pun tak tahu bila hari ibu. kat tv pun wa hanya tengok popeye dan kartun-kartun yang wa suka jer. memang tak de pun iklan tentang hari ibu macam hari ni.

dulu lain sekarang lain. sekarang memang setiap tahun wa akan call emak wa pagi hari ibu. just nak wish dia selamat hari ibu. memang wa tak sempat nak balik raikan hari ibu dengan dia. wa kat pahang, dia kat kedah. cukup sekadar call dan dapat cakap-cakap dengan dia jer.
wa ada satu cerita penting nak kongsi. lepas wa mumayiz terus terang wa cakap wa tak pernah cium pipi mak wa. mungkin depa jer yang selalu cium pipi tembam wa ni. raya? wa cuma cium tangan. salam habis sembahyang pun wa cium tangan jer. wa malu sangat nak cium pipi emak dan abah wa walau pun hati wa nak sangat cium pipi depa dua orang.

sampai satu hari. tingkatan 6 bawah. hati wa resah. wa rasa setakat ni sajalah ajal wa. wa memang hampir nazak. banyak wayar kat dada wa. wa dalam icu. seminggu wa dalam icu. wa sakit. wa sakit paru-paru. wa sedar, wa nampak emak dengan abah yang jaga wa. mengalir air mata wa tengok emak dan abah bersungguh-sungguh beri semangat kepada wa untuk wa terus hidup.

...dan alhamdulillah wa masih hidup sampai hari ni.
seminggu lebih wa teragak-agak lakukannya. akhirnya wa tekat. satu hadiah yang wa rasa paling berharga bila wa dapat kucup pipi emak wa kat dapur. wa tak pasti hari tu hari apa. ciuman yang sangat ikhlas. lepas cium pipi... tak terkata apa-apa.. wa mengalir air mata dan emak wa pun sama. mungkin dia tak terjangka...

hari ni.. wa tak segan silu mencium pipi abah dan emak di mana saja bila perlu.. selamat hari ibu (biar pun wa pasti emak wa tak baca tulisan ni...).