Saturday, May 21, 2011

hari guru wa di smk mentakab

secara rasmi, ini sambutan hari guru ke 12 bagi wa. sedar tak sedar dah 12 tahun wa jadi cikgu. umur pun makin meningkat tapi hati wa tetap rasa muda.. keh keh keh..


tahun ni wa sambut di sekolah baru. memang best berbanding sebelum2 ni. tahun ni wa tak payah bertungkus lumus atur acara untuk hari guru. kat sekolah ni semuanya diatur oleh form 6 dan badan pengawas.


hadiah... hahaha... macam biasa la, sekolah menengah mana ada hadiah banyak2. sape nak bagi kat wa. muka bengis, pas tu asyik tiaw budak jer... hahaha. wa pun tak mengharap apa2. cukup la setakat anak murid wa ucap selamat hari guru jer. jujur wa katakan, tahun ni wa dapat hadiah personal sejak mengajar di sekolah menengah. (terima kasih pada yang memberi). wa hargai.. tapi anak2 anak wa awal2 lagi dah ambek hadiah2 tu.. tak kisah laa..


ini wa upload gambaq guru-guru smk mentakab 2011.



wa? tuuuu... yang kepala besar kepala mancis tu... hahaha... apa pun, wa ucapkan selamat hari guru untuk semua guru di malaysia.

Sunday, May 01, 2011

arfa dah berjalan !

yeeeeehhaaa... anak bongsu wa dah boleh berjalan. puas wa tunggu dia berjalan. wa tengok kaki dia dah ok. berdiri bukan main tangkas lagi.


anak wa masa join abangnya 'masuk jawi'

semalam, semasa wa pi ziarah baby kawan wa yang baru lahir... tetiba jer anak wa bangun dan terus jalan dapatkan baby. ooo.. lupa plak habaq, anak wa nak masuk 1 tahun 3 bulan. wa ngan pompuan wa terkejut abes. teruja dia tengok baby agaknya... terus bangun berjalan.


hari ni dia buat hal. malas jer plak nak berjalan. kena pimpin tangan baru nak jalan. tak kisah lah!.. yang mushkilnya, tak kan lah kena ada baby baru nak berjalan.. haru-haru. keh keh keh..

Friday, April 29, 2011

hihihi... lawanya henpon...!

haduiyaiii... orang lain semua dah pakai henpon canggih manggeh. wa pa peduli. wa bukan jenis orang yang kejar up to date. wa selamber badak jer bila anak murid wa tengok wa pakai tepon 'batu asah' . janji wa ada kredit nak call.


wa rasa lebih selamat pakai tepon wa ni. dah tentu wa tak dapat gambaq 'seksa seksis'.. dah tentu wa tak tersimpan video yang bukan-bukan!. orang kata tepon wa tak de kamera! apa wa pedulu. wa ada kamera canggih u-tough 6000. mana wa pergi wa mesti bawa. tangkap gambar dalam air pun no hal.


hihihi... tapi sekarang wa dah terasa ketinggalan zaman plak. kaki wa dah nak melangkah ke kedai henpon... hati wa kata tak yah, lebih baik pi kedah kasut, lebih baik pi kedai baju. wa setuju dengan hati wa.


mata wa pulak nak sangat tengok henpon2 canggih kat kedai. tapi hati wa kata tak yah.. tengok jam lagi bagus. wa pun setuju dengan hati wa jugak.



tapi sekarang wa dah ada banyak baju. seluar sukan adidas wa pun enam tujuh helai, jam tangan wa pun dah dapat...


hhhmmmm.. alooooo hati... lu amacam? itu henpon macam mana? keh keh keh..

Thursday, April 28, 2011

mari bergambar..

wa memang suka bergambar. cuma kat sekolah baru ni wa tak de geng bergambar yang 'gila-gila'. pompuan wa pun dah malas nak tegur aksi bukan-bukan wa. hihihi.. (syyyyyy.... wa pun malas gak nak tegur aksi-aksi dia yang sokmo post ayu jer..) xtrem sikit beb..!. hari ni bergambar lagi. untuk majalah sekolah. bila jer time aksi bebas... wa spontan. terus jer jadi macam ni...






keh keh keh... lantak aaa.. apa orang nak kata. yang penting wa happy. biarlah... sekurang2nya sape2 yang tertengok gambar2 wa akan senyum. tak pernah lagi wa jumpa kengkawan yang tengok gambar2 tu menangis meraung-raung. depa happy... wa? lagi-lagi la happy..

p/s : bebudak 2P1 yang nak gambar kelas.. copy jer yang atas tu.. ooooyeehh..

Friday, April 15, 2011

"abah... kejut abang pukul 3 pagi yerr.."

malam tadi anak sulong wa yang darjah 4 tu suruh kejutkan dia pukul 3 pagi. apa kes nihhh..?! nak sembahyang tahajud katanya. wa jadi pelik... kenapa tetipa jer nak bangun sembahyang tahajud.

"cerita sikit kat abah.. ngapenya nak bangun malam sembahyang tahajud. abang kecik lagi!" wa suruh anak wa cerita kat wa.


kata anak wa.. kat kelas KAFA petang tadi ada uztazah baru. ganti ustazah yang pergi kursus. ustazah baru kata, dulu dia dapat UPSR 5A, PMR 8A dan masa SPM dapat pula 10A. wahhh... hebat-hebat wa kata kat anak wa. wa pun tak sepandai tu dulu.. cukup-cukup makan jer..


anak wa cakap kat wa lagi, ustazah kata... kalau nak berjaya kena rajin baca buku, jangan tinggal solat lima waktu, kena taat ibu bapa, kena buat baik... wahhh... sejuk hati wa dengar macam tu. masuk jugak dalam kepala otak anak wa dengar nasihat ustazah ni.


satu lagi... ustazah kata... kena sembahyang tahajud dan minta doa supaya pandai. abang nak dapat 5A. sebab tu nak bangung sembahyang tahajud. hohoho.. bagus-bagus anak abah...


sebelum bangun tahajud... meh abah ajarkan lafaz, niat dan cara sembahyang tahajud. abah doakan anak-anak abah berjaya di dunia dan akhirat. amin..

Wednesday, March 16, 2011

kelantan : save wa punya bajet bebb....

wa ambil keputusan untuk balik pahang ikut kelantan. petang semalam wa dah sampai kota bharu. tempat tidoq?!... no hal lah... adik wa duduk kat sini. sedap jugak duduk sini. rumah baru. dia baru masuk rumah dua bulan lepas. jadi save la bajet wa.. hahaha..



bukan apa.. pompuan dia dah nak beranak. jadi terus wa lencong ke sini. kalau kira tarikhnya, hari ni dia beranak. tapi wa tengok dia ok jer pi kerja pagi ni. semalam wa bawa abah wa. hari ni pulak adik wa yang sorang lagi bertolak datang kelantan ni. bawa emak wa pulak. jadinya.. kami semua dah berkampung kat sini lah hari ni. hahaha... menunggu cucu tok abid yang terbaru!.
wa harap sangat pompuan dia beranak cepat-cepat. kalau tak beranak lagi.. wa kena guna plan B plak la.. plan B wa, cuti sekolah bulan 6 nanti wa guna jalan gua musang - kota bharu - sungai petani. singgah sini. huhhh... satu kheja pulak...
apa pun, datang sini adik wa bagi baju free. baju nombor 3 untuk wa pakai kat sekolah. guru penasihat pkbm lah katakan!.. hahaha.. tak payah la wa susah-susah pi beli.. save lagi bajet wa.. hahaha...

Tuesday, March 15, 2011

ori beb...

cuba hampa tengok elok-elok buah apa tu.. wa sure ada kengkawan wa tak tau ini buah apa.. uit hjh shima... (pokcikket agak tentu hang tak tau!). jangan di makan buah ni. kera dalam hutan pun tergelak tergolek-golek kalau ada sapa-sapa yang cuba makan buah ni.


ni lah buah kekabu. kat kampung wa panggil buah kabu jer.. senang nak sebut. emak wa baru beli kat tok su chek liah. jiran sekampung wa. hampa tau berapa harga buah kabu kat kampung wa.
hahaha... sebijik buah kabu hanya sekupang (seposen) jer.. beli 10 hingget seratus bijik. lepas ni emak wa nak buat bantal baru. alaaa... untuk anak cucu nak tidoq masa balik kampung. dulu emak wa pernah ajaq wa cara buat bantal.. senang jer... sampai sekarang wa 'rasa' masih boleh buat lagi. (harap2 gitu la..).
apa pun kampung wa memang makmur dengan hasil kampung. bravo kampung chek!

wa nak bantal golek warna oren! boleh mak tolong buatkan?! hihihi...

Monday, March 14, 2011

bestnya kampung ku !!..

hahaha... manyak syoq wa balik kampung kali ni. kamera oren yang wa cerita tengah nazak hari tu dah ok dah. dia kurang vitamin D laaa.. jemur tengah panas empat lima hari terus ok.

cuti sekolah memang wa balik kedah. melawat mak abah wa kat kampung. wa orang kedah. darah wa pun dah memang kaler hijau kuning. aaa... otak wa tak kuning aaa..

wa tak tau laa... asal wa sampai kedah, ada jer orang kampung wa meninggal. dalam kampung ni, abah wa la tempat depa tuju untuk urus mayat. dari kain kapan, keranda, korek liang... semua abah wa uruskan. dulu abah wa pernah korek liang. lepas tu gatal2 satu badan. lebih dua bulan bawa berubat. lepas sembuh, abah wa dah tak korek liang lagi. cuma atur tempat nak korek jer..

wa bergaya dengan 'kancil' abah wa. atas bumbung kereta tu keranda pasang siap !

dah kebetulan wa ada kat kampung. wa la tukang hantaq keranda dengan kain kapan. wa ok jer dengan kerja ni sebab bila wa sampai umah orang mati.. hanya kereta ni jer yang boleh masuk sampai depan pintu. itu kelebihan kereta kancil abah wa ni. mana taknya.. wa bawa keranda dengan kain kapan. semua orang bagi laluan.

terkini... wa akui kampung wa memang aman. sesuai dengan nama kedah darul aman. tengok aaaa... kat tempat lain ada ker orang berani jual macam ni. parking tepi jalan jual surat habaq. layan diri beb... tokeh tak de pun kat situ. ni kira jual pasrah kerana allah. setakat ni tiada penipuan berlaku. sape rasa nak bayaq... letak jer dalam balang gula2 kat situ. ambek baki duit kalau ada lebih. nak ambek free pun tak per jugak.. nanti kat akhirat hang jawab la dengan allah..

tokeh sudah lari. balik sambung tidoq kottt..

esok wa nak balik pahang. ada dua jalan.

1. kedah-penang-perak-selangoq-pahang
2. kedah-perak-kelantan-pahang

mana jalan mau ikut maaaa.....?!!

Tuesday, February 15, 2011

kamera oren tengah nazak !..

uuuuwwaaaa... kamera oren wa tengah nazak. salah wa jugak hari tu. wa ingat boleh rendam lama-lama dalam air. rupanya dia terus lemas. dia punya lensa pun sudah rabun sekarang ni. apa macam mau buat aaaa...?!

dulu masa wa beli kamera oren olympus u-tough 6000.. wa rasa happy sangat. masa tu itulah antara kamera kecik yang terbaik. boleh amek gambar dalam air. wa cuba.. perrgh.. memang betul laa.. wa beli. 1000 hingget.


tengok aaa... kamera wa dah mula pening... gambar pun kelabu jer...

kalau ok.. macam ni hah gambarnya..


minggu lepas family pompuan wa ajak wa pi gambang waterpark. apa lagi, inilah masa nak guna kamera oren. sambil mandi.. berendam.. wa tangkap gambar anak-anak wa. pas tu wa suruh anak-anak wa pulak tangkap gambar wa.. best betul. kamera oren tunjukkan belangnya.
sampai rumah... wa tengok kamera oren mula pening-pening. wa susah hati. wa jemur satu hari... kamera oren pening lagi.. wa tambah jemur 2 hari.. nampak ok sikit, tapi bila tangkap gambar jer.. nampak kelabu-kelabu.

sah...! lensa kamera oren meruap. alaaa.. macam cermin jam masuk air tuu.. sekarang wa tengah berusaha selamatkan kamera oren wa. wa sayang sangat kamera oren wa ni..
huhuhu... jangan tinggalkan wa wahai kamera ajaib... huhuhu..

Wednesday, January 19, 2011

masuk temerloh

perrrghh... lama betul wa tak bukak blog wa ni.. dah bersawang dah!. wa kena mop dan sapu-sapu sikit sampah dalam blog nih. takut juga wa.. kang berhantu pulak blog nih. hai la penunggu blog.. keluarlah dari blog wa ni.. syoh syohh..!

eh.. dah masuk tahun baru ek?!.. ehh!.. macam mana wa ada kat sekolah lain ni.. hohohooo.. wa lupa! wa lupa yang wa mintak tukar hari tuu..

sori beb.. wa dah pindah sekolah baru. babye karak.. wa akan rindu karak selamanya. tahun lepas wa mintak tukar masuk daerah temerloh. isteri wa dapat tukar.. wa? hampeh tak dapat. berserabut kepala hotak wa memikirkan masalah ni. isteri wa ok jer duduk jauh dari wa.. masalahnya wa ni!.. wa plak yang tak boleh duduk jauh dari isteri wa.

raya haji ke tiga hari tu wa buat rayuan kat ppd temerloh. layanan orang ppd kat wa? perrrgh.. baik punya. ramah. tq la banyak2. hujung tahun wa call jpn pahang. tanya pasal rayuan wa. syukur.. hahaha... wa dapat tukar. hilang masalah dunia wa yang ke dua. masalah dunia wa yang pertama dah ok. bulan 10 hari tu wa dah jual rumah kat kedah. kiranya wa terus menetap kat temerloh laaa..

hari ni wa mula nak happy2 kat sekolah baru wa.. wa sekarang kat smk mentakab. 20km dari umah wa. ok la tu. tahun ni juga wa buat keputusan drastik untuk family wa. anak2 wa tak sekolah dengan isteri wa. biarlah depa berdikari pulak.

ok lah.. nanti jumpa lagi..

Wednesday, January 05, 2011

anak-anak cikgu

dunia sekolah rendah wa dikelilingi anak-anak cikgu. masa tu anak cikgu memang pandai-pandai. wa tak pandai mana pun, cuma terhegeh-hegeh nak kawan dengan anak cikgu. kengkawan wa tu memang semua baik hati.

wa cuma anak 'dereba' bas mara jaa.. abah wa keluaq kheja pukoi 5 setengah pagi, balik pukoi 10 setengah malam. tu pun gaji yang abah wa dapat tak dapat nak 'teng' gaji bapak-bapak kengkawan wa. wa cerita sikit pasai depa tu. cerita untuk suka-suka. cerita untuk cari pasal. heee..

udin, bestpren wa. but i'm sure, wa bukan bestpren bagi udin. udin anak cikgu taib. bapak dia cikgu besaq walau pun bapak dia tak besaq mana pun. wa memang bengkek kat udin. udin ja dok dapat nombor satu dalam kelas. wa selalu dok belakang dia. saper x kenai udin. putih, gebu, tinggi. wa? seperti biasa montel, kelabu asap, bulat !. udin budak baik. dia pandai main bola. star la konon.. wa? jadi goli jaa.. sebab wa tak larat nak lari. masa darjah 6, udin jadi ketua pengawas, wa jadi pengawas ja. tut-tut bapak dia kena pindah ke sk padang lumat. udin ikut jugak. udin mintak wa ambek tali leher ketua pengawas di rumah udin. mintak tolong bagi pada cikgu shuib. wa gigil-gigil bagi kat cikgu shuib. badan cikgu shuib besaq. semua budak takut kat cikgu shuib. wa gagahkan jugak bagi tali leher tu kat cikgu shuib tp cikgu shuib tak ambik, dia bagi wa. wa pulak jadi ketua pengawas. rezeki wa.

saerah. huhhh... ni sorang lagi. dia anak cikgu shuib. pagi-pagi ikut bapak dia naik vespa mai sekolah. dia masuk sekolah wa masa darjah 5 kot. sapa pun tak berani kacau dia sebab takut kat bapak dia. kalau bapak dia tak dak kat sekolah pun, budak2 tak berani kacau dia. badan? macam cikgu shuib laaa.. mata bulat. kheja 'jeghe' orang ja.. pipi tembam. tulisan dia pun besaq2. bulat-bulat. dia budak pandai. dia dapat 5A upsr. dia jugak pandai main alat muzik. wa pun pandai jugak main alat muzik. main kastenet ngan kerincing aje la. ingat ka bila habeh sekolah rendah tak jumpa dia lagi. nuuuuuuuu... masa ting 6 jumpa pulak dah di smk merbok. sekali tengok ja wa dah kenai. tu saerah. sama ja.. form 6 sekelas ngan wa. kami sama-sama dapat 5P STPM walau pun wa terpaksa buat rayuan semak semula untuk 5P. (uik, dia ingat dia sorang jer dapat 5P... wa pun dapat aaaa...)
yusran. adeeehhh.. ni sorang lagi. kecik sangat orangnya. tak macam cikgu usop. bapak dia. dia duduk dengan tok dia. bapak dia ngajaq di pahang. dia ngam dengan wa. ngam sebab bapak2 kami satu fahaman politik. syyyyy... kena diam. gerakan politik tak boleh cakap kuat2. lama wa tak jumpa dia. wa dapat tahu la ni dia dah jadi ustaz kat sabah.
ramai lagi kengkawan wa lain. muin anak cikgu othman, men anak cikgu ali, miskiah anak cikgu peah, anak cikgu mael, anak cikgu mat ali, anak cikgu majid. bla bla bla... tak ingat wa. ramai sangat.

apa pun, wa hepi. wa berpeluang berkawan dengan depa semua. sekarang ni anak-anak wa pulak jagi anak cikgu. anak cikgu shakir. tok sah dok berlagak la jadi anak cikgu. wa yang jadi cikgu pun tak berlagak !!!