Sunday, November 29, 2009

khurbani.. khurbani..

wa ngaji dulu.. tok guru wa kata kalau pagi raya haji sunat 'berbreakfirst' makan daging korban. wa tunggu-tunggu juga mana daging korban yang boleh wa makan. pukul 11 pun tak de lagi daging korban. wa lapaq.. jadi wa pula "terkorban" hajat wa. wa makan bahulu. habis sunat pagi raya wa..

wa dengan ajaq tengah proses kepala kambing


wa pakat dengan family belah bini wa buat korban tahun ni. first time wa buat. petang sebelum raya wa dah lega.. kerbau dah ada depan mata. biras wa dengan geng dia angkut guna trektor sebab kerbau degil. tak nak jalan. wa? kerja wa tangkap gambar jer.

bukan main hebat kerbau ni.. angkut dengan trektor tu..

cadangnya nak korban pagi raya kedua. ubah plan pulak. petang raya kerbau tu dah 'terkorban'. wa pun ada kat tempat korban. kerja wa tangkap gambar la. wa tengok zila tarik-tarik tanduk kerbau masa nak sembelih. terkehel-kehel kepala kerbau tu. mujur tak tercabut tanduk.

zila tunjuk hebat.. tarik tanduk kerbau.. elehh.. kerbau dah ikat boleh laaa..

masa orang lapah kerbau... wa releks jer.. wa bukan boleh sangat buat kerja-kerja melapah ni. wa tangkap gambar lagi. akak ipar wa dah perasan.. asyik bergambar jer wa ni.. dia bagi wa cangkul. uhhh.. kena gali lubang hujung sana nu... habis melecit-lecit tangan wa. demi tak nak melapah daging... wa teruskan menggali slow-slow.

sapa pulak yang curi-curi ambek gambar wa gali lubang nih?!


hahaha... malam menjelma. tugas wa selain ambil gambar... kena buat sup tulang. hampa jangan tak tahu... wa yang masak sup tulang malam tu. habis licin menjelang pukul 2 pagi.

anak-anak sedara wa meratah sup gearbox!.. mujur tak tercabut gigi dan gusi..

pagi raya kedua.. semua persiapan kenduri cukur jambul al-imran tengah rancak. hj wahid sibuk masak. wa tukang kacau. tanak nasik minyak. hj wahid bagi wa pengayuh. wa la kena kayuh nasik minyak hj wahid. sedap betul nasik minyak hj wahid.. wa pun ada saham dalam nasik minyak tu tau!

gunting... cukur... sampai licin..


peeerghhh... 'bapak' gelinya wa tanam perut dengan kulit kerbau. nak buat macam mana.. tugas wa semalam kena selesaikan. sampai petang wa dah tak daya. wa rehat sebab malam ni wa nak balik kedah.

letih jugak buat kerja korban ni... wa rasa syoq. insyaallah kalau ada rezeki lebih.. wa nak buat korban lagi tiap-tiap tahun. formulanya... simpan seringgit sehari! itu jerr.. ada berani ker?!

No comments:

Post a Comment