Tuesday, October 13, 2009

nak main bola jugak...

minggu ni wa sibuk sangat. sibuk sangat dengan waktu rehat wa yang banyak. wa kat opis asyik kena ganti kerja orang jer. kerja wa sendiri wa dah abes buat.

tadi waktu pjk wa ajar bola sepak. ho ho ho... mintak mahap aaaa... bukan saja-saja suka wa ajar bola sepak. memang ada dalam sukatan pjk tingkatan 1. wa ikut apa yang kementerian suruh ajar.

teringat wa masa wa main bola sepak wakil sekolah dulu. wa darjah lima. petang cikgu idrus suruh datang. nak pilih sapa yang bagus main bola. nak serap jadi player sekolah. hari tu memang wa tak balik sekolah. wa dah siap baju wa. wa dah cakap kat abah wa. abah wa buat tak tahu jer. dia tengok kaki wa. wa pun tengok jugak kaki wa.

"bleh main ker?!!"

cehhh... apa ingat wa kaki bangku ker. wa bertekat... wa akan jadi player sekolah. jadi player sekolah memang satu yang membanggakan.


petang di padang wa tengok ramai sangat budak sekolah wa datang. wa tengok tajuddin pakai kasut bola baru. bapak dia beli. boot "toyu". kasut bola kain warna hitam. sapa-sapa yang ada kasut tu memang hebat. memang boleh berbangga. wa tetap dengan kaki ayam wa. wa tak pakai kasut.

cikgu idrus suruh kami main ramai-ramai. dia bagi bola sebijik. budak-budak sepak sana-sini. cikgu idrus duduk tepi padang. pegang pen. pegang kertas untuk tulis.

"mainnn...!!" jerit cikgu idrus.

wa main sungguh-sungguh. wa sepak. wa tanduk. tapi semua tak kena. bola datang kat wa. wa sepak kuat-kuat. pehhh... wa sepak kaki kawan. wa tak kita...wa "ligan" lagi bola. wa ligan laju-laju sampai wa sendiri out dari padang.
letih wa ligan bola sana-sini wa rehat sambil jalan pelan-pelan tengah padang. wa tengok bola dah naik ke atas. dah dekat dengan gol lawan... wa biar jer. bila bola datang balik kat wa... wa nak sepak...

"preeeeetttttt....!!!" cikgu idrus tiup wisel.

semua bakal player sekolah keluar dari padang. wa pun keluar jugak. semua duduk depan cikgu idrus. cikgu idrus nak cakap nama-nama bakal player untuk datang esok. sapa-sapa nama yang tak disebut tak payah main lagi petang esok. datang boleh tapi duduk tepi padang jer.

"nama yang saya sebut ni duduk sebelah" kata cikgu idrus. wa harap sangat nama wa kena sebut. wa nak jadi player sekolah.

"roslan... anuar... bla bla bla dan bla bla..." duduk tepi ni. wa tengok ada tujuh lapan orang yang kena panggil. nama wa tak sebut jugak.

"hang pun sama jugak" cikgu idrus tunjuk kat wa. wa macam tak percaya yang cikgu idrus tunjukkan kat wa. wa lega...

"hampa semua yang saya panggil ni.... esok tak payah datang!"
"tahun depan cuba lagi"

cehh... wa ingat ker geng wa yang dipanggil tadi lekat jadi player sekolah. wa kena reject awal rupanya !.

masa minum air bancuh dalam baldi. wa minum dulu. wa cedok dengan gelas plastik. semua player serbu. berebut-rebut nak minum. wa minum dua gelas. gelas ke tiga wa minum separuh... air yang lebih wa curah balik dalam baldi.

"wwooooiiiii !" jerit budak-budak tu kat wa. wa buat tak tahu jer... hahaha... padan muka.

pokcikket : hati wa geram... biar budak-budak tu minum air bekas wa...
(jangan tiru perangai wa)

No comments:

Post a Comment