Thursday, December 31, 2009

sayang pulak..

sempat lagi wa buat kejutan kat mak abah wa. tetiba jer wa satu family muncul depan pintu rumah mak abah wa kat kedah tengah-tengah malam. malas wa nak cakap kalau nak balik kedah. ni dah dua kali wa balik kedah dalam cuti sekolah ni. wa tak nak mak wa susah hati memikirkan perjalanan wa dari pahang. sampai ke sudah mak wa tak tahu tujuan wa balik kali ni. wa cakap saja jer nak balik. rindu kat kampung kata wa.

wa sebenarnya nak tengok rumah wa. wa ada buat ubah suai sikit kat rumah wa. cina poh kata dah siap. jadi wa balik nak tengok la sebelum wa bayar apa yang poh buat. wa sangat puas hati apa yang poh buat. poh tu pun dah jadi macam kawan wa. banyak sangat wa berurusan dengan poh.
ni la rumah wa..
sebelum ni wa cadang nak jual rumah wa ni. wa dah bosan melayan kerenah pertukaran. 10 tahun wa kerja pahang pun wa tak dapat tukar. wa ingat nak terus menetap di pahang jer. pahang pun kampung wa jugak. pompuan wa orang pahang. apa salahnya wa duduk sini?!.

rumah ni wa beli tahun lepas. lima bilik dengan dua bilik air jer. wa sangat-sangat puas hati dengan rumah ni. sekali tengok hasil kerja poh.. sayang pulak rasanya wa kat rumah ni... hampa tengok la sendiri.


ni kat ruang tamu..

dapur basah dan dapur kering. poh yang buat..

syiling kapur.. wa bagi projek kat kak amy

ruang family..

lagi gambar dapur rumah wa..

grill tingkap.. adik ipar wa yang buat sendiri. dia kasi diskaun kat wa..

hahaha... sempat lagi wa tangkap gambar. inilah poh!

jual tetap kena jual... wa kan merindui rumah ni selama-lamanya...

Wednesday, December 30, 2009

wafa: si nora GBS

sedar tak sedar anak wa yang pompuan sorang ni dah besar rupanya. dah pun mula masuk darjah satu hari ni. nak sangat dia ke sekolah. senang hati wa. wa rasa mungkin ada persamaan dengan wa masa masuk darjah satu dulu.

dulu wa dah pernah cerita macam mana wa masuk darjah satu. kalau nak baca klik sini. kalau tak nak baca kisah wa dulu... terus jer baca kat bawah ni.

pagi-pagi lagi wafa dah bersiap. bersiap dengan segala peralatan sekolah. wa tak bagi wafa bawa kotak pensel. bukannya nak guna lagi hari ni... buat berat beg jer. wafa nak bawa jugak. macam-macam alasan dia bagi kat wa. wa mengalah.



kebetulan wa ada mesyuarat kat sekolah wa hari ni. jadi wa tak dapat temankan wafa. pompuan wa ambil alih tugas wa. pompuan wa kata tak ramai budak darjah satu pakai tudung. anak wa dengan lima eman orang budak lain jer yang pakai tudung. kawan baik wafa, si nurul pun tak pakai tudung. wa tak paksa anak wa pakai tudung, wa cuma pujuk dan berharap wafa pakai tudung.

balik dari sekolah wa tanya wafa.
"cam ner? kakak nak pakai tudung lagi ker...?" wa tanya..
"kalau kakak pakai tudung... allah suka.." wa pujuk pulak.

wa mengharapkan wafa masih nak pakai tudung ke sekolah.

"nak!. kakak nak pakai tudung macam nora. kakak nak jadi macam nora. tutup aurat !"
"alaaa... nora GBS tuu.."

pompuan wa tak faham. wa dah faham nora yang mana. hahaha... nora geng bas sekolah la.


dalam hati wa...nasib baik jugak la ada nora GBS di astro tu. terima kasih geng bas sekolah. tak kisahlah apa tujuan wafa.

...wafa tetap nak pakai tudung!

Tuesday, December 22, 2009

hohoho.. semuanya free di genting

hullammak... meriah betul genting. almaklumlah ramai yang dapat tiket free. wa dengan family mertua wa turut sama meriahkan keadaan. maka bertambah padatlah puncak genting hari tu.
the pokcikket's family
minggu lepas (16/12/09) wa pi sana. mulanya wa malas nak layan puncak genting tu. tapi busu, adik ipar wa beria sangat ajak wa sefamily naik genting. ada family day katanya.. jadi wa pun ikut laa..

kecut perut wa naik 'menatang' gondola ni.. sayup-sayup wa nampak KL.
terkedek-kedek wa naik gondola kereta kabel. selama ni wa naik puncak genting dengan kereta wa. wa pandu sampai atas. kali ni family punya pasal.. wa ikut jer. wa memang takut. takut macam-macam la. wa mengucap panjang-panjang. moga-moga tak jadi apa-apa. kecut perut wa. wa diam jer dalam gondola tu. anak pompuan wa nangis-nangis. aduhhhyaiii... mau luruh jantung wa dibuatnya. last-last sampai juga wa kat atas.

kena tampal stiker ni kat baju.. baru lah boleh masuk free...
"genting employees' carnival 2009".
oooo... patut pun adik ipar wa beria sangat ajak enjoy di genting. satu pekerja dapat 7 tiket free.
dia kerja kat sana laki bini. teruja juga wa tengok mainan yang ada. tapi ramai sangat orang la beeeb. kalau nak main kena beratur 1 jam lebih. begitulah kisahnya benda free...
wa layan anak-anak jer. main pun permainan budak-budak jer. terpaksalah wa main benda-benda 'bodoh' yang orang lain tak main. naik keretapi mini... bawa kereta antik... kereta laga... dan yang wa bengang sekali naik kuda pusing-pusing. pening kepala otak wa layan mainan macam tu. permainan 'power' yang lain jangan haraplah nak main. beribu orang!! ramai sangat..
dalam banyak-banyak tempat kat genting yang wa pergi hari tu... tempat makan la yang paling best. satu family wa dapat special sponser dari 'orang politik' kat genting. makan kat 'coffee terrace'. satu kepala 45 ringgit x 9 orang... fuhhh... makan besar wa beb.
makanlah apa saja sampai pecah perut!. sebenarnya wa dah lama rancang nak ajak pompuan wa makan kat sini selepas bos wa belanja geng oren wa buka puasa dua tahun lepas kat sini. sampai juga hajat wa. hahaha... free plak tu...
wa macam tak nak keluar pegi main lagi. lepas satu... satu wa ambil makanan. ada yang wa makan. ada yang wa rasa jer. maklumlah... makan apa saja. dekat dua jam wa lepak kat situ. bila perut-perut semua dah buncit-buncit... barulah kira selesai.
tinggalkan genting... babayyy..
sembilan jam wa di genting memang best. all free.. itulah yang bertambah best...
betullah kata orang... benda yang paling best ialah benda free! wa akui kebenarannya.

Tuesday, December 15, 2009

sungai kampung..

baju seluar wa basah-basah. dalam semak pokok getah wa tengok rumah wa. wa nak pastikan betul-betul motor abah wa tak dak kat rumah. motor tak dak maknanya abah pun tak dak jugak kat rumah.

fuh selamat... abah keluar. wa, kamal dengan amet cepat-cepat nyusup bawah rumah wa. amet ambil basikal terus kayuh balik rumah dia. mak wa kat dapur. wa dengan kamal panjat tingkap kayu rumah wa. terus masuk bilik. wa lap-lap badan. tukar baju terus lepak depan tv. mak wa tak perasan.

wa selamat. abah dengan mak wa tak tahu yang wa turun sungai tok lang limah tengahari ni. kalau depa tahu.. siap la wa kena dengan kamal kena libas.

balik cuti baru ni wa sempat ambil gambar tempat wa mandi. saja nak tunjukkan dalam blog ni.


ni wa panggil sungai tok lang. sungai tok lang limah yang lain. dulu dalam. wa main itik-itik kain pelikat dengan kamal dan nizam anak tok lang di sini.

wa memang suka mandi sungai. pernah wa lemas sekali di sungai tok pen dekat sekolah wa. nasib baik masa tu pojon abang najib ada. dia yang tarik wa ke tebing. wa serik kejap. dua tiga minggu lepas tu wa terjun sungai tok pen sekali lagi. tapi kali ni main tepi-tepi jer..

zaman kecik wa memang banyak wa habiskan aktiviti wa dengan mandi sungai. mak abah wa tahu... tapi depa tahu yang wa dengan kamal terjun sungai tok lang limah jer. itu pun abah wa yang perkenalkan sungai tu kat wa. sejak tu.. dua tiga hari sekali wa pi mandi sungai.

kawasan rumah wa memang banyak sungai. sungai yang paling best wa mandi... sungai din dengan tandop. wa pernah kena sergah dengan abah masa mandi kat tandop. tandop memang bahaya. air dalam 16 kaki. masa tu.. orang lain semua dah naik. wa masih dalam sungai tandop. wa plan tak nak pi sembahyang jumaat. last-last wa kantoi. perit wa kena dengan abah hari tu..


ni la tandop. tandop tempat tahan air. sebelah sana dalam. kalau gian wa main sebelah sana. sebelah sini budak-budak kecik jer main. kat sini la wa kena sergah dengan abah wa.

abah selalu marah kalau wa curi-curi mandi sungai. abah takut wa mati lemas. abah bengang sebab wa tak baca buku. abah takut wa gelap masa depan. masa mandi wa belajar macam-macam skill renang. wa memang tak lemas punya... kadang-kadang wa test power renang. kadang-kadang wa test power menyelam. ada yang wa menang. ada yang wa kalah. dengan kamal... wa selalu menang laa..

nakal mandi sungai menyebabkan wa selalu kena marah. mak selalu masuk geng belah wa. mak selalu bela wa. bila wa dah ada anak sekarang ni.. wa pun takut macam mak abah wa jugak. takut anak wa buat wa macam wa buat kat mak abah wa dulu... haru-haru...

hari ni wa malas nak cerita panjang-panjang tentang renang wa. cukup la wa tunjuk gambar kat bawah ni. biar gambar ni yang cerita bagi jelas.

berkat wa mandi sungai dulu. wa tunjuk kat abah wa.. abah tak marah lagi...

Thursday, December 10, 2009

syoqnya balik kedah !

ada orang tanya wa..
"awat yang dok syoq sangat kalau balik kedah tu..?!". haaa... mai cek nak habaq mai.

tak payah wa nak habaq banyak-banyak. wa 'spesifikkan' kat bab makanan cukup laa.. pagi-pagi lagi wa ajak bini wa pi beli kuih. ada masa satu jam lebih saja untuk pilih kuih. lambat jer... habis!. pernah pagi raya puasa ke tiga dulu wa berebut kuih dengan pak haji. wa nak.. pak haji tu pun nak jugak. pagi tu wa tak dapat kuih, terpaksa breakfirst benda lain.

awat jadi lagu (macam) tu? hampa tengok sendiri..!
halammakk... kelabu bijik mata nak pilih kuih... dua kupang jer bebbb...

ni ha kuih dua kupang tu... montok-montok... montel-montel...

huhuhu... 2 kupang ja bebbb.. mana hampa nak dapat kat tempat lain. kat kampung wa jer yang ada.. wa kutip jer kuih yang wa rasa nak makan. kat karak tiga biji seringgit... kat kampung wa.. lima seringgit. huhuhu... best betul pilih kuih...
lokasi? depan MRSM merbok.

satu lagi yang wa suka... wa baru jumpa port baru sup kaki ayam. wa sesah betul-betul. wa suka sup kaki ayam. satu mangkuk dua ringgit jer... kaki ayam berketul-ketul. haaaa... wa perkenalkan kat hampa semua.. "kedai nasi ayam periuk besar".


kaki berketul-ketul. semangkuk ni dua ringgit! save bajet wa beb...

lokasi? bangunan dekat TESCO sungai petani utara. pi la try kalau tak percaya !!.



ayam seketul... sotong... kacang... sambal bilis... timun.. kat kampung wa jer ada. singgit jer!

tu baru sikit.. banyak lagi yang wa suka bila balik kampung! nanti kalau ada masa wa cerita lagi..