Tuesday, May 25, 2010

mintak-mintak laa tak lurus bendul..

kringgg… kringgg… kringgg… tepon buruk wa bunyi masa wa baru habis jaga peksa form 5 pagi tadi. wa tengok skrin hitam putih tepon wa. pompuan wa yang call.

mungkin ada benda penting. kalau tak penting, dia bukannya suka call kacau wa masa kerja. wa pun jawab la…

“haa.. ngapenye?” cehh! wa tercakap pahang pulak. biarlah. kat rumah pun wa cakap pahang jugak dengan dia. kalau wa marah baru terbit loghat kampung wa.

“ni haa… soalan bm karangan ni…”

“haaa.. awat?..” wa pura-pura terkejut. cehh!… dalam pada tu terkeluaq juga loghat kedah wa. tak pa… tak pa... cool beb.. cool pokcikket..

“soalan peksa bm tahun 3 ni tajuknya ceritakan tentang abang saya atau kakak saya. tah la ayon tu boleh buat ke tidak”. ayon tu anak wa yang tahun 3.

ni ha anak-anak wa... gambar lama ni..

wa dah pening kepala. ayon bukannya ada abang. kakak pun tak de. macam mana dia nak cerita tentang abang dan kakak dia. susah jugak ni. wa harap dia boleh ‘meraban’ jer jawab soalan tu. meraban macam wa jawab soalan peksa masa kecik-kecik dulu…

pagi tadi wa dah pesan kat dia. baca soalan baik-baik. baca berulang kali. bila faham baru jawab.

wa cuma takut dia tulis…. “saya tiada abang atau kakak, macam mana saya nak jawab”

harap ayon tu tak la lurus bendul dengan soalan tu. “ya allah… bukakanlah minda anak-anak hamba mu ini untuk menjawab soalan dengan idea yang bagus-bagus. amin”.

2 comments:

  1. he3.. rasenye yon lebey kretif mengarang@meraban mcm ayahnye juge :))

    ReplyDelete
  2. hihihi... memang betul. balik rumah dia kata dia buat jer karangan tipu cikgu sebab ayon tak de abang..

    ReplyDelete