Thursday, September 10, 2009

obama nasihat pokcikket

wa dah salah langkah ker? wa dah salah buat blog ker? habis la wa kali ni… wa dah cerita pasal asal usul wa. wa dah cerita wa curi mercun kedai anam. aduuuhhh…! abislah wa kali ni…

tadi wa ada baca berita tentang obama. presiden amerika, obama ada nasihat wa… lu baca la sendiri kat bawah ni…

Bahaya Facebook - Obama
WASHINGTON 9 Sept. - Presiden Barack Obama memberi amaran kepada remaja Amerika Syarikat (AS) tentang bahaya mendedahkan terlalu banyak maklumat peribadi di dalam laman-laman jaringan sosial Internet, memandangkan ia boleh mengganggu hidup mereka pada masa akan datang.

Beliau berkata demikian selepas kajian terbaru mendapati semakin ramai majikan AS yang merujuk ke laman seperti Facebook dan Myspace untuk memeriksa latar belakang pemohon kerja.

Dalam satu sesi soal jawab dengan sekumpulan pelajar sekolah berusia 14 dan 15 tahun, Obama ditanya oleh seorang pelajar tentang bagaimana menjadi Presiden.

"Saya akan beri kamu satu tip yang mudah dipraktikkan. Pertama sekali, kamu semua perlu berhati-hati dengan apa yang kamu hantar di dalam Facebook, kerana dalam era Youtube ini, apa saja yang kamu lakukan boleh dicungkil kembali pada masa akan datang," ujarnya.
"Semasa muda, kamu melakukan banyak kesilapan dan perkara-perkara bodoh.
"Banyak telah saya dengar tentang anak-anak muda yang menghantar pelbagai perkara ke Facebook dan apabila mereka mahu memohon kerja, mereka telah diselidik," tambahnya.

Obama turut merujuk kepada beberapa 'kesilapan' yang pernah dilakukannya semasa berada di bangku sekolah, walaupun tidak menerangkan secara spesifik.

Sebelum ini, dia pernah mengakui pernah terlibat dengan dadah semasa muda.
Dalam satu kaji selidik, sebanyak 35 peratus majikan mengakui menemui kandungan di laman web yang mempengaruhi mereka untuk menolak permohonan kerja, seperti gambar yang tidak senonoh, maklumat mengenai tabiat minuman keras dan dadah atau sikap mengutuk majikan atau rakan sekerja terdahulu.

White House kerap menggunakan Facebook, Twitter dan lain-lain laman sosial untuk berkomunikasi secara terus dengan rakyat Amerika. - Reuters
link utusan malaysia

hahaha… wa apa heran. wa dah tua. wa bukan nak mintak kerja lagi. la ni wa dah banyak kerja nak buat. wa dah tak perlu pergi cari kerja. wa memang dah kerja pun.

wa tak perlu risau majikan wa cari data wa kat blog ni. wa buat blog suka-suka. apa wa takut. wa bukan cerita bukan-bukan. wa cerita tentang diri wa. tentang pokcikket.

wa nak jadikan blog ni tempat santai. orang suka suka baca baca kat blog ni. bikin orang lain happy baca wa punya story.

yang balik jadikan teladan, yang buruk tentang wa jadikanlah sempadan.

No comments:

Post a Comment