Thursday, October 29, 2009

kuasa garam

posting lepas wa ada cerita pasal gaji. kebetulan pulak wa teringat satu info tentang gaji dari nazri. nazri, ahli geng oren yang wa cerita hari tu. dia yang cakap kat wa. dia kata gaji ada kena mengena dengan garam. dia cerita apa yang dia tahu kat wa. wa angguk-angguk. wa angguk sebab wa tak tahu pasal tu. wa layan jer ahli geng oren tu..

tadi wa cari dalam internet... ooooo... baru wa tahu...

terlajak wa bukak internet ni... wa terus tulis untuk hampa semua. tak kan hampa nak baca tentang pokcikket jer. sekali-sekali wa tulis benda-benda lain pulak !

al kisah...
"kebanyakkan mereka yang mempelajari sejarah tahu bahawa julius caesar merupakan salah seorang pemerintah kerajaan rom purba yang sangat terkenal. walau bagaimanapun, mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa pada era pemerintahan julius caesar, sebahagian daripada upah perkhidmatan askar-askar rom dibayar dengan garam.

dalam bahasa latin garam dipanggil salarium. Daripada perkataan salarium inilah muncul perkataan Inggeris salary, yang bermakna 'gaji'.


...lagi yang wa jumpa

"dalam episod penjajahan negara kecil oleh negara besar, mereka mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka. apabila dipenjarakan, mereka (penentang) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam .walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam, badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan."

oooo... baru wa tahu. yang ni pun wa jumpa jugak... wa copy bubuh sini !

dari abdullah bin umar, nabi bersabda
"sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan) dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api, air dan garam"
hadis riwayat al-baghawiy dalam tafsirnya .

dari anas bin malik, nabi bersabda
"penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam"
hadis riwayat ibnu majah.

" tiadalah akan baik makanan itu melainkan dengan garam "
hadis riwayat al-bazzar

*wa tak pasti ini hadis soheh ke hadis dhoef.

betul la apa yang ahli geng oren cakap kat wa. tapi aaaa... julius caesar tu bayar gaji dengan garam kasar ker garam halus?!

wa tercari-cari jawapan tapi tak jumpa...

No comments:

Post a Comment