Wednesday, March 16, 2011

kelantan : save wa punya bajet bebb....

wa ambil keputusan untuk balik pahang ikut kelantan. petang semalam wa dah sampai kota bharu. tempat tidoq?!... no hal lah... adik wa duduk kat sini. sedap jugak duduk sini. rumah baru. dia baru masuk rumah dua bulan lepas. jadi save la bajet wa.. hahaha..



bukan apa.. pompuan dia dah nak beranak. jadi terus wa lencong ke sini. kalau kira tarikhnya, hari ni dia beranak. tapi wa tengok dia ok jer pi kerja pagi ni. semalam wa bawa abah wa. hari ni pulak adik wa yang sorang lagi bertolak datang kelantan ni. bawa emak wa pulak. jadinya.. kami semua dah berkampung kat sini lah hari ni. hahaha... menunggu cucu tok abid yang terbaru!.
wa harap sangat pompuan dia beranak cepat-cepat. kalau tak beranak lagi.. wa kena guna plan B plak la.. plan B wa, cuti sekolah bulan 6 nanti wa guna jalan gua musang - kota bharu - sungai petani. singgah sini. huhhh... satu kheja pulak...
apa pun, datang sini adik wa bagi baju free. baju nombor 3 untuk wa pakai kat sekolah. guru penasihat pkbm lah katakan!.. hahaha.. tak payah la wa susah-susah pi beli.. save lagi bajet wa.. hahaha...

Tuesday, March 15, 2011

ori beb...

cuba hampa tengok elok-elok buah apa tu.. wa sure ada kengkawan wa tak tau ini buah apa.. uit hjh shima... (pokcikket agak tentu hang tak tau!). jangan di makan buah ni. kera dalam hutan pun tergelak tergolek-golek kalau ada sapa-sapa yang cuba makan buah ni.


ni lah buah kekabu. kat kampung wa panggil buah kabu jer.. senang nak sebut. emak wa baru beli kat tok su chek liah. jiran sekampung wa. hampa tau berapa harga buah kabu kat kampung wa.
hahaha... sebijik buah kabu hanya sekupang (seposen) jer.. beli 10 hingget seratus bijik. lepas ni emak wa nak buat bantal baru. alaaa... untuk anak cucu nak tidoq masa balik kampung. dulu emak wa pernah ajaq wa cara buat bantal.. senang jer... sampai sekarang wa 'rasa' masih boleh buat lagi. (harap2 gitu la..).
apa pun kampung wa memang makmur dengan hasil kampung. bravo kampung chek!

wa nak bantal golek warna oren! boleh mak tolong buatkan?! hihihi...

Monday, March 14, 2011

bestnya kampung ku !!..

hahaha... manyak syoq wa balik kampung kali ni. kamera oren yang wa cerita tengah nazak hari tu dah ok dah. dia kurang vitamin D laaa.. jemur tengah panas empat lima hari terus ok.

cuti sekolah memang wa balik kedah. melawat mak abah wa kat kampung. wa orang kedah. darah wa pun dah memang kaler hijau kuning. aaa... otak wa tak kuning aaa..

wa tak tau laa... asal wa sampai kedah, ada jer orang kampung wa meninggal. dalam kampung ni, abah wa la tempat depa tuju untuk urus mayat. dari kain kapan, keranda, korek liang... semua abah wa uruskan. dulu abah wa pernah korek liang. lepas tu gatal2 satu badan. lebih dua bulan bawa berubat. lepas sembuh, abah wa dah tak korek liang lagi. cuma atur tempat nak korek jer..

wa bergaya dengan 'kancil' abah wa. atas bumbung kereta tu keranda pasang siap !

dah kebetulan wa ada kat kampung. wa la tukang hantaq keranda dengan kain kapan. wa ok jer dengan kerja ni sebab bila wa sampai umah orang mati.. hanya kereta ni jer yang boleh masuk sampai depan pintu. itu kelebihan kereta kancil abah wa ni. mana taknya.. wa bawa keranda dengan kain kapan. semua orang bagi laluan.

terkini... wa akui kampung wa memang aman. sesuai dengan nama kedah darul aman. tengok aaaa... kat tempat lain ada ker orang berani jual macam ni. parking tepi jalan jual surat habaq. layan diri beb... tokeh tak de pun kat situ. ni kira jual pasrah kerana allah. setakat ni tiada penipuan berlaku. sape rasa nak bayaq... letak jer dalam balang gula2 kat situ. ambek baki duit kalau ada lebih. nak ambek free pun tak per jugak.. nanti kat akhirat hang jawab la dengan allah..

tokeh sudah lari. balik sambung tidoq kottt..

esok wa nak balik pahang. ada dua jalan.

1. kedah-penang-perak-selangoq-pahang
2. kedah-perak-kelantan-pahang

mana jalan mau ikut maaaa.....?!!